fbpx

Nowa Lewica

Najnowsze informacje - Nowa Lewica

Poznaj kandydatów do sejmików
Poznaj kandydatów do sejmików
Poznaj kandydatów do sejmików

Poznaj kandydatów do sejmików

Zachęcamy do skorzystania z naszej interaktywnej mapy sejmików wojewódzkich, która umożliwia szybkie wyszukanie kandydatów Lewicy w Twoim regionie. Skorzystaj z niej, aby...

13.03.2024

Poznaj kandydatów do sejmików

Zachęcamy do skorzystania z naszej interaktywnej mapy sejmików wojewódzkich, która umożliwia szybkie wyszukanie kandydatów Lewicy w Twoim regionie. Skorzystaj z niej, aby...

13.03.2024

SMS Lewicy - program samorządowy 2024 r.
SMS Lewicy - program samorządowy 2024 r.
SMS Lewicy - program samorządowy 2024 r.

SMS Lewicy - program samorządowy 2024 r.

Szkoła. Mieszkanie. Szpital - to wiadomość Lewicy do Polek i Polaków na wybory samorządowe. To program wyborczy, który gwarantuje dobre usługi publiczne, wolną i przyjazną...

03.03.2024

SMS Lewicy - program samorządowy 2024 r.

Szkoła. Mieszkanie. Szpital - to wiadomość Lewicy do Polek i Polaków na wybory samorządowe. To program wyborczy, który gwarantuje dobre usługi publiczne, wolną i przyjazną...

03.03.2024

Treść umowy koalicyjnej
Treść umowy koalicyjnej
Treść umowy koalicyjnej

Treść umowy koalicyjnej

My, niżej podpisani przedstawiciele:

Koalicyjnego Komitetu Wyborczego Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni (dalej "Koalicja Obywatelska"), reprezentowanego...

10.11.2023

Treść umowy koalicyjnej

My, niżej podpisani przedstawiciele:

Koalicyjnego Komitetu Wyborczego Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni (dalej "Koalicja Obywatelska"), reprezentowanego...

10.11.2023

Kompleksowy plan wzmocnienia bezpieczeństwa Polski
Kompleksowy plan wzmocnienia bezpieczeństwa Polski
Kompleksowy plan wzmocnienia bezpieczeństwa Polski

Kompleksowy plan wzmocnienia bezpieczeństwa Polski

- Powołanie Agencji Cyberbezpieczeństwa oraz wprowadzenie zakazu inwigilacji w Internecie bez zgody sądu; rozwój krajowego przemysłu zbrojeniowego, kontynuacja...

24.02.2023

Kompleksowy plan wzmocnienia bezpieczeństwa Polski

- Powołanie Agencji Cyberbezpieczeństwa oraz wprowadzenie zakazu inwigilacji w Internecie bez zgody sądu; rozwój krajowego przemysłu zbrojeniowego, kontynuacja...

24.02.2023

Arrow
Arrow
Slider

Pozostałe aktualności

Lewica to świecki samorząd  
28.03.2024

Lewica to świecki samorząd  

Po 7 kwietnia wszyscy samorządowcy Lewicy będą realnie rozdzielali Kościół od państwa. Ta dojna krowa jakim było do tej pory państwo, przestanie finansować bogaty Kościół katolicki, który jest w stanie sam się utrzymać ze swoich zasobów i nie potrzebuje pieniędzy podatników, żeby finansować swoje widzimisię,...
Czytaj dalej

Od decentralizacji do centralizacji czyli jak krok po kroku Prawo i Sprawiedliwość ogranicza samodzielność samorządu terytorialnego w Polsce.

Po wpadce z nagrodami dla swoich ministrów, PiS po raz pierwszy zaczął pracować nie nad zmianą ustroju państwa, tylko nad ratowaniem własnego wizerunku.

Chwilowe zainteresowanie sobą nie powinno nikogo zmylić, zwłaszcza że Polska samorządowa bardzo doskwiera partii rządzącej. Zbyt duża samodzielność jednostek samorządu terytorialnego nie jest na rękę PiS-owi, który jak wskazują ostatnie sondaże, na spektakularny sukces w wyborach samorządowych nie ma co liczyć. Trzeba więc znaleźć inną drogę do poszerzenia władzy Prawa i Sprawiedliwości w terenie.

Wzmocnienie władzy centralnej kosztem samorządowej

Od 28 lat, czyli od czasu uchwalenia ustawy o samorządzie terytorialnym (później gminnym) nie było tak wzmożonej aktywności władz rządowych i większości parlamentarnej w kierunku zmian organizacji samorządu w Polsce. Wszystko to w celu wzmocnienia władzy centralnej kosztem samorządowej.

PiS przyjmuje teorię, że samorząd będzie jedynie wykonawcą rozporządzeń rządowych. Wspólnoty samorządowe zostają pozbawione wpływu na decyzje ich dotyczące.
Nie sposób wyliczyć wszystkiego, co władza centralna przejęła od samorządów w ostatnim czasie i co planuje wkrótce przejąć, ale warto skupić się na rzeczach, które mocno nadwyrężyły samorządową autonomię.

Pierwszym takim przykładem była ustawa dekomunizacyjna. Podejmowanie uchwał w sprawie ulic, placów i skwerów należy do kompetencji samorządu. PiS w tym przypadku odebrał tą kompetencję samorządom i przekazał je wojewodom

Większe uprawnienia kuratorów oświaty

Nowelizacja ustawy o systemie oświaty z dnia 29 grudnia 2015 r. dała kuratorom oświaty uprawnienia do wydawania pozytywnej opinii o zgodności planu sieci szkół, uchwalanej przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.

Po paru latach ponownie wyposażono kuratorów w prawo wydawania pozytywnej opinii odnoszącej się do zamiaru likwidacji szkoły lub przedszkola prowadzonego przez jednostkę samorządu odpowiedniego szczebla.

Czerwcowa nowelizacja ustawy z dnia 23 czerwca 2016 r. zwiększyła jeszcze bardziej kompetencje kuratorów oświaty, a tym samym nastąpiła centralizacja zarządzania jednostkami systemu oświaty.

Dokonano znacznych zmian w zakresie zasad postępowania konkursowego

wyłaniającego kandydatów na stanowiska dyrektorów szkół i placówek. Samorządowe organy prowadzące szkołę zobligowane są do ustalenia w porozumieniu z kuratorem oświaty osoby, której powierza się stanowisko dyrektora szkoły lub placówki, gdy do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat lub w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata.

Powiększono liczbę przedstawicieli kuratora oświaty w komisji konkursowej do 3 osób (tak jak przedstawicieli organu prowadzącego).

Kuratorium dokonuje również oceny pracy dyrektora szkoły

Zwiększając kompetencje kuratorów de facto zwiększono rolę rządu w kształtowaniu polityki edukacyjnej na szczeblach lokalnych. Samorząd nie daje za wygraną i walczy z kuratorium.

Rada Miejska w Łodzi wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na opinię Kuratora Oświaty dotyczącą projektów uchwał w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych, gimnazjów, ponadpodstawowych i specjalnych do owego ustroju szkolnictwa oraz ustalenia sieci tych szkół. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 28 czerwca 2017 r. uchylił zaskarżoną opinię argumentując to tym, że Kurator Oświaty nie może zastępować organów samorządu we wskazaniu na sposoby wykonywania zadań oświatowych, kierując się efektywnością lub celowością.

WSA podkreślił, że gdyby tak było, to organ samorządu musiałby konstruować uchwały nie tylko zgodnie z prawem, ale także zgodnie z pozaprawną oceną (np. celowościową) organu zewnętrznego.
To oznaczałoby podważenie fundamentalnej zasady samorządu, jaką jest zasada decentralizacji. Zdaniem Sądu skoro zadania oświatowe stanowią zadania samorządu terytorialnego i samorząd odpowiada za ich wykonanie, to nie ma możliwości poszerzenia nadzoru o takie kryteria jak np. celowość lub zasadność.

Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej już nie są samorządowe

Antysamorządowa ustawa o zmianie ustawy Prawo Ochrony Środowiska została uchwalona przez Sejm i podpisana przez Prezydenta RP. Samorządowcy alarmowali w sprawie niekonstytucyjnych zapisów w nowej ustawie, a także wskazywali na rozwiązania godzące w dobro samorządów i środowiska naturalnego.

Te protesty i apele zostały jednak zlekceważone przez większość sejmową z PiS, Senat oraz Prezydenta RP. Tym samym Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pozostając samorządowymi osobami prawnymi, zostały podporządkowane rządowi. Stanowi to bezprecedensowy atak na samodzielność i prawa majątkowe polskich samorządów.

Ustawa wymusiła wymianę członków Rad Nadzorczych wojewódzkich funduszy i ich Zarządów

Zmieniła bowiem sposób wyboru organów tak, by samorządy województw nie miały na nie wpływu, przypisując faktyczne kompetencje w tym zakresie administracji rządowej.
To minister ochrony środowiska zgodnie z nowymi przepisami jest organem powołującym i odwołującym członków rad nadzorczych. Dotąd byli oni powoływani i odwoływani przez sejmiki województw.

Analizy prawne na zlecenie strony samorządowej,

jak i opracowane przez Biuro Analiz Sejmowych wskazują, że znowelizowane przepisy są sprzeczne z Konstytucją.

Chodzi m.in. o art. 15 i 16 , które mówią o ustroju terytorialnym Rzeczypospolitej Polskiej gwarantującym decentralizację władzy publicznej czy przyznają samorządom terytorialnym prawo do uczestniczenia w sprawowaniu władzy m.in. poprzez wykonywanie istotnej części zadań publicznych.

„To nadmierna ingerencja państwa w kompetencje organów administracji samorządowej i pozbawienie regionów wpływu na kształtowanie polityki ochrony środowiska” – pisali samorządowcy w piśmie z 24 marca 2017 r do Senatu.

Na pierwsze efekty wymiany kadr nie trzeba było długo czekać. Ministerstwo Środowiska poprzez swoich przedstawicieli w radzie nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Szczecinie zablokowało powstanie Zachodniopomorskiego Programu Antysmogowego.

Ośrodki Doradztwa Rolniczego nie podlegają już marszałkom województw

Do czasu podpisania przez Prezydenta Andrzeja Dudę ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, Ośrodki Doradztwa Rolniczego były wojewódzkimi osobami prawnymi, które podlegały i były nadzorowane przez samorząd województwa. Obecnie Ministerstwo Rolnictwa będzie nadawać statuty i powoływać dyrektorów ośrodków.
Marszałkowie stracili więc kontrolę nad tymi ośrodkami, a PiS zyskał nowe miejsca do obsadzenia swoimi ludźmi.

Specustawa budowlana krokiem w kierunku ubezwłasnowolnienia samorządów

Kolejnym szokującym dokumentem jest projekt specustawy budowlanej, dzięki której PiS chce ułatwić budowę nowych mieszkań. To wojewoda nie prezydent ma wydawać decyzje w sprawie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej, nawet gdy plan zagospodarowania przestrzennego nie przewiduje bloków w tym rejonie. Pojawia się więc obawa, że będzie to kolejna kontrola rządu nad lokalnymi władzami.

Zmiany w nowym kodeksie wyborczym

Rada gminy po raz ostatni będzie określać okręgi wyborcze przy wyborach w 2018 r. Od 1 stycznia 2019 r. podziału jednostek samorządu terytorialnego na okręgi wyborcze – z wyjątkiem dzielnic m. st. Warszawy – dokonywać będą komisarze wyborczy. Komisarze Ci nie muszą być już sędziami, wystarczy osoba po studiach prawniczych. System wyznaczania okręgów przez komisarzy wyborczych nie znajduje żadnego uzasadnienia poza politycznym.

Koniec polskiej samorządności

Wielu obserwatorów i analityków przemian w Polsce dokonanych na przestrzeni ostatnich 28 lat twierdzi, że reforma samorządowa była nie tylko jedną z fundamentalnych reform po 1989 r., ale i najbardziej udaną. Samorząd terytorialny powstawał w dwóch ratach – w 1990 r. utworzono samorządowe gminy, a od 1999 r. istnieją samorządowe powiaty i województwa. Jerzy Regulski, współtwórca reformy samorządowej, uważał, że dano samorządom autonomię, jakiej wcześniej nie miały.

PIS ma zakodowaną nieufność do ludzi, którzy nie są z ich nadania

Wybijanie się samorządu na zbyt dużą autonomię nie podoba się rządzącym. Dlatego trzeba tą autonomię skutecznie ograniczać i tam, gdzie się da obstawiać stanowisko zaufanymi osobami z nadania partyjnego.

Ratunkiem pozostają jeszcze niezawisłe sądy i wybory. W maju po raz kolejny będziemy obchodzić Dzień Samorządowca. To dobra okazja, aby zamanifestować swoją niezależność i podmiotowość. Brońmy tego, co przez lata udało się wypracować w samorządach. Nie wszystko jest doskonałe, ale to nie znaczy że trzeba wszystko burzyć. Łatwo zburzyć, trudniej odbudować.

Małgorzata Niewiadomska-Cudak, przewodnicząca łódzkiej Rady Wojewódzkiej SLD

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...

Nowa Lewica w mediach

Dalej
Wstecz
Marzec 2024

Najnowsze wydarzenia

Brak wydarzeń

Nowa Lewica

Zobacz więcej

Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem